položky
  0.00 s DPH
  • Zobraziť

Syntetické parfémy

26.09.2011
SYNTETICKÉ VONNÉ A CHUŤOVÉ LÁTKY PARFUMOV Chemické Listy (1999) LIBOR ČERVENÝ Ustav organickej technológie, Vysoká škola chemicko-technologická

SYNTETICKÉ VONNÉ A CHUŤOVÉ LÁTKY PARFUMOV
Obsah
  1. Úvod
  2. Charakteristika látok vonných a chuťových
  3. Výroba vonných a chuťových látok v Českej republike
  4. Spolupráca Ústavu organickej technológie VŠCHT Praha s priemyslom vonných a chuťových látok
1. Úvod

Kým v skorších dobách boli zdrojom vonných a chuťových látok výhradne prírodné materiály, je dnes rozvoj tejto oblasti nemysliteľný bez látok vyrobených synteticky. Pri aplikáciách ide vždy o pestrej zmesi často niekoľko desiatok látok a to rýdzo prírodného, ​​rýdzo syntetického alebo kombinovaného pôvodu. Veľmi často je požiadavka prírodného pôvodu, ktorý je bežný predovšetkým u chuťových komplexov, len komerčné záležitosťou, lebo kvalita resp. čistota syntetických zložiek je mnohokrát vyššia ako zložiek prírodných. Isté však je, že bez syntetických látok sa moderný priemysel látok vonných a chuťových nezaobíde. V našich zemepisných šírkach je tento fakt podčiarknutý ešte tým, že klimatické podmienky nie sú príliš vhodné pre zabezpečenie kvalitných prírodných surovinových zdrojov v potrebnom množstve.
Nemožno pochybovať o tom, že v modernej ľudskej spoločnosti má priemysel látok vonných a chuťových svoje nezastupiteľné miesto. Spotrebitelia dostávajú vonné látky vo forme parfémov, kolínskych a toaletných vôd, v kozmetických výrobkoch, mydlách, v pracích a čistiacich prostriedkoch av ďalších, donedávna vôbec neparfémovaných technických výrobkoch. Parfém sa stal určitým reprezentatívnym prvkom, ktorý hrá dôležitú úlohu už pri prvom stretnutí parfumovaného výrobku so zákazníkom. Hoci trendom poslednej doby je vôbec prípravky prírodnej telovej kozmetiky neparfémovať, u prevažnej väčšiny kozmetických, pracích a čistiacich produktov sa parfum významným spôsobom podieľa na dotvorenie celkového priaznivého vnemu výrobku. Mnoho kozmetických prípravkov musí byť parfumované za účelom maskovania nežiaduce vône detergentov as tým úzko súvisiace záruky ich príjemnosti. Určitý zápach môže byť maskovaný za predpokladu, že prekrývajúce vôňa je dostatočne výdatná. Trikom maskovanie je urobiť pôvodnej zápach báza súčasťou konečnej vône výrobku. Príkladom sú detergenty, v ktorých "vôňa" mastných kyselín a ich derivátov sú s úspechom maskované citrusovými notami, pretože alkoholy a aldehydy obsiahnuté v citrusových siliciach majú samy o sebe mastný charakter. Pre parfuméra je dôležitým faktorom charakter nežiaduce vône, ktorú má jeho parfum prekryť , pretože podľa neho musí vyvíjať kompozíciu - rýchlo utekajúci látky maskovať prchavým zložkami, naopak priľnavé zložky málo prchavými. Spotrebiteľ sa stretáva s tovarom a vníma jeho vôňu na niekoľkých stupňoch. Napríklad pri nákupe peny do kúpeľa, otestuje zákazník pravdepodobne jej vôňu už v obchode, ďalej pri aplikácii v kúpeľni a nakoniec po opláchnutí a osušení pokožky. Z toho je zrejmé, že jednotlivé vonné akordy parfumu hrajú svoju úlohu v odlišných periódach použitia. Napríklad pre čistiace prostriedky na riad platí, že vôňa musí pôsobiť počas umývania, ale po uschnutí by riad malo zostať absolútne čisté, bez vône. Naproti tomu na aviváže je kladená požiadavka prevoňanie ako mokrého bielizne, tak i omeškania vône na prádle suchom. Tieto aspekty musia byť brané do úvahy v samotnom počiatku vývoja parfému. Je samozrejmé, že pri zostavovaní vhodnej kompozície do určitého výrobku musí byť parfumér oboznámený nielen s vonnými charakteristikami jednotlivých látok, ale s celým radom ich ďalších vlastností.
Ďalším špecifikom vonných a chuťových látok je to, zíva dôležité, aby látka pôsobila na zmyslové orgány v optimálnej koncentrácii. Existujú látky, ktoré sú príjemné len vo veľmi nízkej koncentrácii a dokonca odporné v koncentrácii vyššej. Existujú tiež látky, ktorých vôňový charakter sa s koncentráciou významne mení. Čo sa týka stability parfému vo výrobku, je jasné, že rovnaký vnemovo pocit presviedča zákazníka o rovnakej kvalite výrobku. Vonná kompozícia nesmie podliehať žiadnym nežiaducim zmenám v charaktere, intenzite a zafarbenie nielen počas doby, keď je výrobok ešte v distribučnej sieti, ale aj po celú dobu spotrebný fázy. K určitým zmenám môže dochádzať a aj dochádza len v tzv. dobe zrenia, trvajúce asi dva týždne od aplikácie vône do výrobku, potom by sa už vůňový vnem konečného produktu nemal meniť.
Kozmetické výrobky môžu byť z hľadiska funkcie vône rozdelené do dvoch kategórií. Prvú skupinu tvoria lieky, v ktorých je vôňa kľúčovým faktorom, napríklad dezodoranty, peny do kúpeľa, aviváže alebo osviežovače vzduchu. Vôňa týchto prípravkov podliehajú neustálej inovácii av posledných rokoch sú odvodené od typov luxusných parfumových značiek. Do druhej skupiny výrobkov môžu byť zaradené šampóny, kondicionéry, krémy a pracie prášky, teda výrobky, ktorých vôňa nie je pri nakupovaní považovaná za rozhodujúci. U týchto prípravkov sa používa skôr klasických typov tradičných vôňou.
Každá nová vôňa, pokiaľ sa nestane stálicou ako napr L'Air du Temps od Nina Ricci, stratí časom na lesku a stane sa neatraktívne, podobne ako je tomu vo svete módy. Tieto vône mávajú v čase uvedenia na trh obrovskú reklamnú podporu, predávajú sa po určitú dobu, potom nasleduje pokles ich popularity a potom koniec výroby. Svet vôní je prispôsobovaný zvyklostiam tej ktorej krajiny, pokiaľ ide o zdôraznenie ťažších alebo naopak ľahkých akordov. Tak napríklad parfum pôvodne vyvinutý pre španielsky trh, môže byť pre trh francúzsky príliš ťažký a teda neatraktívne.
Ako ľahší, sviežejší typy prichádzajú na trh bezalkoholové parfumy. Objavili sa v lete roku 1997 a počas pol roka stačili ovládnuť asi 10% európskeho trhu. Vôňa s nulovým obsahom alkoholu ponúkajú, v čase zdôrazňujúce požiadavku zdravotnej neškodnosti a maximálne šetrné starostlivosti o pleť, odlišný spôsob používania. Prednosťou je, že môžu byť aplikované na celé telo a môžu byť kombinované aj s opaľovacími prípravkami. Od vôní, ktoré sú príjemné a neškodné, je už len malý krok k takým, ktoré pri použití vykazujú blahodarné účinky.
Tieto prípravky obsahujú väčšinou okrem prírodných esencií ešte vitamíny, zvlhčujúci a zvláčňujúci činidlá a podobne. Spoločnosť Cotty ohromila trh kolekciou vôní The Healing Garden s aromaterapeutickými účinky. Kolekcia je rozdelená do štyroch skupín: zelená a levanduľová pre relaxáciu, tangerinová pre osvieženie a jazmínová pre senzualita. Podobné úvahy, ako o parfumoch a parfumovaných výrobkoch možné viesť aj o ochucovadlá a ochutených výrobkoch, snáď len s tým rozdielom, že v tejto oblasti bude zrejme vždy dominovať príbuznosť chuťového vnemu chuti známych klasických potravinárskych výrobkov s podstatne užším priestorom pre fantáziu aromatizéra v porovnaní s priestorom parfuméra.

KATEGÓRIE

Mohlo by vás zaujímať
Máte nápad alebo pripomienku? Napíšte nám.

Platobná metóda
Akčná ponuka
Najpredávanejší

FastCentrik® - Prenájom e-shopov
Prevádzkovateľ: Parfémy a Kozmetika, s.r.o.
© 2010 všetky práva vyhradené
 

JavaScript musí být povolen